SZKOŁA PODSTAWOWA W ŁAPSZANCE

GMINA

ŁAPSZE NIŻNE

GMINA

ŁAPSZE NIŻNE

GAZETKA

SZKOLNA

Szkoła Podstawowa w Łapszance Łapszanka 32

34-442 Łapsze Niżne

woj. małopolskie

 

tel.: 18 26 59 950

e-mail: lapszankasp@interia.pl

KONTAKT

Dnia 9 listopada 2017 r. w Zespole Placówek Oświatowych w Kacwinie odbyła się II edycja Konkursu Pieśni Patriotycznej, w której wzięły udział przedszkolaki oraz uczniowie SP w Łapszance.

W skład „Śpiewającego Trio” - bo tak nazywa się nasza grupa wokalna - weszły dzieci z klas III i IV: MARTYNA HOLOWA, AMELIA SOŁTYS i GRZEGORZ SWOCZYK. Nad przygotowaniem ich debiutowego wystąpienia czuwała pani Barbara Trzop.

Dziewczynki, ubrane w stroje z lat dwudziestych ubiegłego wieku, wkroczyły na scenę w towarzystwie Grzegorza, odzianego w żołnierski mundur. Razem stworzyli niespotykany dziś  klimat, przenosząc jury i widzów w smutne czasy wojny, po czym zaśpiewali polską piosenkę żołnierską pt. Deszcz, jesienny deszcz, napisaną w roku 1943 przez Mariana Matuszkiewicza.

Jakież było zaskoczenie, jaka radość, na wieść o wyróżnieniu naszej grupy spośród tak wielkiej konkurencji. Wszyscy poczuliśmy się bardzo docenieni tym bardziej, iż uczestnicy konkursu stawiali poprzeczkę bardzo wysoko.

Na kacwińskiej scenie stanęły nasze dziewczynki z przedszkola: ROKSANA DEWERA, KAMILA GELATA i MARTYNA RYCHTARCZYK, należące do grupy „Małe Jeżyki”. Wystrojone w barwy narodowe, pięknie się prezentowały - ale jeszcze piękniej śpiewały, wzbudzając niekłamany podziw publiczności. Wspólnie zaśpiewały wdzięczną piosenkę pt. Jesteśmy Polką i Polakiem, utrzymaną w tonie patriotycznym.

Dziewczynkom, pomimo towarzyszącego im stremowania, udało się zdobyć II MIEJSCE w konkursie. Wszyscy byliśmy oszołomieni i jedno-cześnie zachwyceni ich wielkim sukcesem. Mamy nadzieję, że za rok też wespną się na szczyt - czego z całego serca im życzymy i… GRATULUJEMY!

Szkoła to nie tylko obowiązek... - to również świetna zabawa!!! Przekonali się o tym nasi kolejni czwartoklasiści na lekcjach języka polskiego. W połowie stycznia z trudem szykowali się do „przerabiania” następnej w ich życiu lektury (z pewnością wszystkim znanej) - Akademii pana Kleksa Jana Brzechwy, której poświęcony został cykl kilku lekcji.

 

 

Tymczasem...

Już na pierwszych zajęciach uczniowie klasy IV nadawali sobie nowe imiona, zaczynające się na literę A. Potem zwiedzali swoją „uczelnię”, by odkryć jej sekrety. Dość blisko zapoznali się z baśniową postacią pana Ambrożego, poznając jego osobliwości i zgłębiając związane z nim tajemnice. Odtwarzając przepis na słynny kompot z malin, zajadali ciasteczka. W dowód uznania dla Jana Brzechwy wykonali komiks, prezentujący niesamowity Sen o siedmiu szklankach. Obowiązkowo wzięli też udział w lekcji kleksografii, w czasie której przednio się bawili! Niestety, nie udało się zorganizować polowania na motyle, gdyż o tej porze roku próżno ich szukać...

Podczas ośmiu „wizyt” w słynnej Akademii profesora-czarodzieja czwartoklasiści stali się ekspertami w dziedzinie baśni. Pracując wytrwale z tekstem lektury, wykonując wiele różnorodnych ćwiczeń, poszerzali swoją wiedzę oraz umiejętności z języka polskiego. Za każde zaś prawidłowo wykonane zadanie otrzymywali w nagrodę zaczarowane, kolorowe piegi, które przytwierdzali sobie do twarzy oraz wklejali do zeszytów. Na szczęście obyło się bez zażywania pigułek na porost włosów oraz picia zielonego płynu na przywrócenie pamięci. Z tym bowiem dzielni uczniowie IV klasy nie mieli problemów...

W ramach lekcji języka polskiego nasi szóstoklasiści wykonali własnoręcznie oryginalne, niebagatelne projekty okładki lektury, jaką jest Tajemniczy ogród F. H. Burnett.

Oto niektóre z nich:

Aleksandra Krzysztofiak

Maria Cipta

Anna Cipta

Mariusz Sołtys

Dnia 25 stycznia 2018 r. na naszym szkolnym korytarzu pojawiły się różnego rodzaju oryginalne stworki i zwierzątka - zarówno te egzotyczne (np. słoń), jak i krajowe (np. ślimak). Uczniowie do ich wykonania wykorzystali m.in. kapustę, pomarańcze, cytryny, seler, pietruszkę, ziemniaki. Cóż, prace konkursowe wyglądały ciekawie i bardzo apetycznie - aż chciało się je zjeść!

W ramach Dnia Świadomego Odżywiania pani Katarzyna Bańkosz ogłosiła w styczniu br. konkurs na wykonanie zwierzaka – cudaka. Praca polegała na wykonaniu ze świeżych warzyw i owoców ciekawego… zwierzątka.

Jury przyznało 3. pierwsze miejsca:

 

I miejsce:     ALEKSANDRA KRZYSZTOFIAK

II miejsce:    Bartosz Trzop

III miejsce:   Martyna Holowa

 

oraz dwa wyróżnienia dla Kamilki Gielaty i Anety Dudas.

A oto najtęższe umysły matematyczne w naszej gminie podczas pracy!

Zdobywca I MIEJSCA -

drużyna SP w Łapszance:

Aleksandra Krzysztofiak i Mariusz Sołtys

Już po raz kolejny SP w Łapszance była organizatorem gminnego konkursu matematycznego Matmix. Z tej oto okazji mieliśmy zaszczyt gościć przedstawicieli okolicznych szkół. W skład przybyłych na konkurs drużyn wchodzili dwaj wybrani uczniowie klas IV-VI, którym towarzyszył opiekun – nauczyciel matematyki.

Dnia 20 marca 2018 r. czternastu dzielnych bohaterów z pobliskich szkół podstawowych zmierzyło się z dziesięcioma trudnymi zadaniami matematycznymi. Konkurs przebiegł zgodnie z regulaminem. Nad jego prawidłowym przebiegiem czuwała specjalnie powołana komisja pod przewodnictwem pani Marty Mondel-Giecaszek.

Wszyscy uczestnicy pracowali wytrwale, by potem z niecierpliwością oczekiwać na ogłoszenie wyników. Giętkości ich myślenia pozazdrościłby z pewnością niejeden dorosły. Umiejętność logicznego myślenia jest bowiem sprawą bardzo skomplikowaną. Dlatego, chociaż tylko niektórzy z nich mogli zająć trzy najwyższe miejsca, wszyscy są zwycięzcami międzyszkolnego Matmixu! Gratulujemy im talentu matematycznego i życzymy sukcesów w przyszłości.

Wyniki indywidualne:

 

I miejsce:     ALEKSANDRA KRZYSZTOFIAK

(SP Łapszanka)

II miejsce:    Michał Stanek

(SP Łapsze Wyżne)

III miejsce:   Karolina Kłak

(SP Łapsze Niżne)

Wyniki drużynowe:

 

I miejsce:     SP Łapsze Niżne & SP Łapszanka

II miejsce:    SP Łapsze Wyżne

III miejsce:   SP Frydman

Rok 2018 skupia się wokół obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej właśnie okazji 5 marca 2018 r. w oddziale przedszkolnym w Łapszance odbył się konkurs recytatorski przeprowadzony pod wdzięcznym hasłem Patriotyzm oczami przedszkolaków. Jednym z głównych celów, jakie przyświecały jego organizatorom, było przybliżenie dzieciom historii Polski Niepodległej oraz prezentacja postaw patriotycznych. Zadaniem dzieci było zaprezentowanie wiersza poświęconego naszej ojczyźnie o treści patriotycznej.

Podczas przygotowywania się do konkursu, nasi milusińscy dowiedzieli się, czym  dowiedziały się, czym jest patriotyzm, poznali historię Polski Walczącej, zrozumieli rangę wydarzenia, jakim było odzyskanie przez Polskę niepodległości.

Konkurs cieszył się sporą popularnością. Przedszkolaków, którzy wzięli w nim udział, oceniało specjalne powołane jury. W składzie komisji konkursowej znaleźli się: niezależny przedstawiciel rodziców uczniów tutejszej szkoły, Dyrektor SP oraz nauczyciel nauczania zintegrowanego. Przyznano i nagrodzono trzy  miejsca. Pozostali uczestnicy otrzymali nagrody pocieszenia.

Publiczność oklaskiwała gromkimi brawami wszystkich uczestników, zaś przed komisją stanęło naprawdę trudne zadanie – wyłonienie zwycięzcy.

Wyniki indywidualne:

 

I miejsce:     MARTYNA RYCHTARCZYK

II miejsce:    Kamila Gelata

III miejsce:   Mikołaj Sołtys

Efekt był wprost zniewalający! Nasi najmłodsi łapszańscy patrioci wspaniale wywiązali się z powierzonego im zadania – pokonując tremę, pięknie zadeklamowali utwory liryczne, prezentując przy tym postawę godną prawdziwego Polaka.

Teraz każdy z nich będzie zapewne pamiętał o bohaterach, którym dziś wszyscy zawdzięczamy wolność naszej ojczyzny i naszego narodu.

23 marca br. uczestniczyliśmy w III edycji konkursu gminnego Mały Inżynier, który odbył się w Zespole Placówek Oświatowych w Łapszach Niżnych.

Szkołę naszą reprezentował zespół, w skład którego weszli: Aleksandra Krzysztofiak (kl. VI), Szymon Trzop i Tomasz Sołtys (kl. VII). Konkurs rozpoczął test sprawdzający widzę uczniów z zakresu przedmiotów technicznych, takich jak: fizyka, technika, informatyka. Potem uczestnicy musieli popisać się zdolnością wykorzystania nabytych umiejętności i wiedzy w praktyce. Zadania konkursowe uczyły m.in. kreatywności oraz logicznego myślenia.

Zespół z naszej szkoły zdobył III miejsce! Wszyscy jesteśmy niesamowicie dumni z naszych młodych inżynierów. Serdecznie im gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!

nabytych umiejętności i wiedzy w praktyce. Zadania konkursowe uczyły m.in. kreatywności oraz logicznego myślenia.

W kwietniu naszej szkole odbył się konkurs ortograficzny (etap szkolny) pod wdzięczną nazwą Z ortografią za pan brat. Sprawdzał on wiedzę uczniów z zakresu  i interpunkcji.

Do udziału w konkursie, spośród szkolnej społeczności, wyłoniono sześciu uczestników, tak aby każda klasa miała swoich przedstawicieli. Umiejętności oraz wiedzę ortograficzną sprawdzano testem zawierającym atrakcyjne zadania, specjalnie przygotowanym na tę okazję.

Laureatem konkursu została siódmoklasistka, URSZULA GIELATA, która pokonała pozostałych uczestników sporą przewagą zdobytych punktów. W ubiegłym roku szkolnym Ula zdobyła tytuł Mistrza Ortografii w Gminnym Konkursie Ortograficznym zorganizowanym pod hasłem Rodeo ortograficzne.

Na drugim miejscu ulokowała się Aleksandra Krzysztofiak (kl. VI), zaś na trzecim - Alicja Mondel (kl. IV).

Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymali cenne nagrody książkowe, pozostali zaś uczestnicy obdarowani zostali słodką nagrodą pocieszenia.

Serdecznie gratulujemy zwycięstwa i życzymy kolejnych sukcesów, także w zakresie ortografii!

Podsumowaniem pracy na lekcjach z lekturą w klasie IV, podczas których uczniowie omawiali Matyldę Roalda Dahla, było przygotowanie plakatów. Miały one stanowić apel skierowany do dorosłych w obronie krzywdzonego dziecka. Kilka wykonanych przez czwartoklasistów prac okazało się prawdziwym majstersztykiem. Należy więc ich wykonawcom pogratulować nietuzinkowych rozwiązań oraz oryginalnych pomysłów.

A oto niektóre z nich:

Po raz kolejny uczniowie naszej szkoły udowodnili, że podczas pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego nie można się nudzić - można wręcz świetnie się bawić!

Uczniowie naszej szkoły mieli okazję wziąć udział w ogólnopolskim konkursie pod hasłem Orzeł Biały – nasza duma zorganizowanym dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Wybrani uczniowie naszej szkoły: Zuzanna Kania (kl. IV), Anna Cipta (kl. VI) i Krzysztof Kapołka (kl. VII) mieli okazję, by wziąć udział w konkursie plastycznym pod hasłem Orzeł Biały – nasza duma. Ten ogólnopolski konkurs został zorganizowany przez Senat RP, nad

przebiegiem którego patronat honorowy objął jego marszałek.

Celem konkursu było rozwijanie zainteresowania szczególnym znaczeniem polskich symboli narodowych wśród dzieci i młodzieży oraz popularyzacja wiedzy i świadomości o godle jako jednym z najważniejszych symboli państwa polskiego od zarania dziejów do czasów współczesnych.

Uczestnicy mieli odwzorować polskie godło, pojawiające się w dziejach Polski od początków jej trwania aż do czasów nam współczesnych, wybraną przez siebie techniką. Pozostawiało to swobodę wykonania pracy oraz pole do popisu dla wyobraźni. Uczniowie, wytypowani przez panią od historii, szybko wzięli się do pracy, by wykonać oryginalne dzieło.

I chociaż żadnemu z nich nie udało się przejść do etapu ogólnopolskiego, serdecznie gratulujemy im pięknie wykonanych prac oraz ciekawych pomysłów!