Szkoła Podstawowa w Łapszance Łapszanka 32

34-442 Łapsze Niżne

woj. małopolskie

 

tel.: 18 26 59 950

e-mail: lapszankasp@interia.pl

GAZETKA

SZKOLNA

GMINA

ŁAPSZE NIŻNE

GMINA

ŁAPSZE NIŻNE

Z Łapszanki wyjechaliśmy 4 maja - kilka minut po ósmej. Droga autokarem okazała się całkiem przyjemna.

O godzinie 11:00 weszliśmy do Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego w Niepołomicach, gdzie czekała nas prelekcja oraz niesamowity seans astronomiczny. Tutaj mieliśmy okazję wziąć do ręki odłamek prawdziwego meteorytu! Mogliśmy zobaczyć nowoczesne teleskopy i urządzenia pomiarowe. Obserwowaliśmy Słońce oraz gwiazdy, rozświetlające nocne niebo, na które patrzyli ludzie, żyjący na Ziemi w różnych epokach.

Kiedy opuściliśmy obserwatorium astronomiczne, przeszliśmy w rejon niepołomickiego rynku. Stamtąd udaliśmy się do miejscowego zamku, gdzie mieliśmy okazję poznać legendę o królu Kazimierzu Wielkim i obejrzeć jego pomnik oraz wejść na okazały dziedziniec, by zwiedzić tę wiekową budowlę.

Kolejny punkt programu rozpoczął przejazd do Bochni. Około godziny 15:00 weszliśmy na teren Parku Archeologicznego – do Osady VI Oraczy. Mogliśmy tam zobaczyć, w jakich warunkach żyli nasi praprzodkowie. Nasza pani przewodnik znakomicie uzupełniała to, co widzieliśmy, bogatym komentarzem, dzięki którym przenieśliśmy się w te trudne, odległe (na szczęście) czasy. Dowiedzieliśmy się tu m.in. w jaki sposób uzyskiwano sól, jak leczono chorych, co jadano, czym się zajmowano, jak powstawały naczynia. Udaliśmy się także z wizytą do chaty zielarki, gdzie mogliśmy samodzielnie przygotować zdrową ziołową mieszankę herbacianą, którą zabraliśmy do domu. Wielu wrażeń przysporzyła zagroda garncarska. Tam każdy z nas mógł własnoręcznie ulepić z gliny własne naczynko! Jak się okazało, nie było to wcale łatwe zadanie, ale my poradziliśmy sobie całkiem nieźle.

Tuż przed 18:00 rozpoczęliśmy przygotowania do zjazdu pod ziemię w Kopalni Soli Bochnia, gdzie już sam zjazd szybem górniczym był fascynujący. Kiedy pokonaliśmy 307 schodów, ulokowaliśmy się na przydzielonych nam łóżkach - tam mogliśmy się rozpakować i nieco posilić, a potem wyruszyć na zwiedzanie wiekowej kopalni. Przewodnicy zapoznali nas podczas tej niesamowitej podróży w przeszłość ze sposobami dawnej techniki wydobywczej, poznaliśmy trud górniczej pracy, a nawet ważne fragmenty zaczerpnięte z historii Polski. Poprowadzili nas podziemiami o surowym charakterze w odległe stulecia. Mogliśmy zobaczyć labirynt starych wyrobisk, a po drodze spotykaliśmy tajemniczych bohaterów bocheńskich legend. Zwiedziliśmy też przepiękną podziemną komnatę, w której górnicy ulokowali kaplicę św. Kingi zdobioną cudownymi figurami solnymi.  Jechaliśmy także niesamowicie atrakcyjną podziemną kolejką . Nocny pobyt w kopalni wiązał się różnymi atrakcjami – mogliśmy pograć w piłkę na podziemnym boisku, a nawet potańczyć. Około północy byliśmy już mocno zmęczeni po dniu pełnym wrażeń, więc szybko zasnęliśmy.

Następnego dnia, tj. 5 maja, po śniadaniu wyjechaliśmy na powierzchnię. Czekała na nas bowiem kolejna atrakcja. Udaliśmy się do Nowego Wiśnicza, gdzie zwiedziliśmy zamek Kmitów i Lubomirskich - jedno z najcenniejszych polskich dzieł wczesnobarokowej architektury rezydencjonalno-obronnej.

I tak, pełni wrażeń, wróciliśmy do domu ok. godziny 18:00. Teraz czekamy na… kolejną niesamowitą wycieczkę – bo przecież podróże kształcą.

W maju wyruszyliśmy na długo oczekiwaną przez wszystkich uczestników dwudniową wycieczkę. Główny punkt programu stanowiło zwiedzanie kopalni soli w Bochni wraz z noclegiem. Oczywiście - poza tą najważniejszą atrakcją – mieliśmy również okazję zwiedzić inne okoliczne miejsca, które okazały się bardzo ciekawe.

Objaśnienie prostokątne: Ale ogromna luneta!
Objaśnienie w chmurce: A czy one gryzą?
Objaśnienie prostokątne: A teraz wyruszamy w podróż - do kopalni.
Objaśnienie w chmurce: Wrażeń będzie moc w tę bocheńską noc!!!
Objaśnienie prostokątne: Uwaga na… duchy!!!
Objaśnienie prostokątne: Potrzebuję jeszcze tylko konia i… pięknej damy!
Objaśnienie prostokątne: No, kolego! Więc miecz już masz...
Objaśnienie prostokątne: Wreszcie 
Bochnia…!
Objaśnienie prostokątne: Który gagatek był dziś niegrzeczny?
Objaśnienie prostokątne: Ale numer… Zebry w zamku!
Objaśnienie prostokątne: Fajne te nasze dziewczyny, co nie?
Objaśnienie prostokątne: Nie denerwuj się tak, koteczku!
Znalezione obrazy dla zapytania sosna karłowata clipartObjaśnienie prostokątne: Wiesz, przydałyby się nam takie ziółka, dzięki którym posiedlibyśmy od razu całą szkolną wiedzę...
Objaśnienie prostokątne: Przyjrzyj się dobrze, dziecinko. Może też zostaniesz królem?
Objaśnienie prostokątne: Mogłabym tu zamieszkać...
Objaśnienie prostokątne: Po prostu... rewelka!
Objaśnienie prostokątne: No, wiesz? Spędzić tu życie bez Internetu?!
Objaśnienie prostokątne: A mówią, że to nie święci garnki lepią...
Objaśnienie prostokątne: A teraz przygotujemy sobie cud-herbatkę...
Objaśnienie prostokątne: Ja się zgadzam!!!

Żywa lekcja historii, podczas której mieliśmy okazję dowiedzieć się, jak wyglądało życie wojowniczych Wikingów, zapewniła uczniom wiele niecodziennej zabawy oraz poszerzyła ich wiedzę. Dwaj pasjonaci historii przenieśli nas do czasów z okresu ekspansji Wikingów – ludzi północy, owianych legendą. Poznaliśmy zagadnienia zaczerpnięte wprost z mitologii skandynawskiej, jej kultury i obyczajów. Podczas tej niecodziennej lekcji obserwowaliśmy m.in. walki wojów i przyglądaliśmy się epizodycznym scenkom historycznym. Każdy mógł przez chwilę przenieść się w czasy średniowieczne, biorąc do ręki fragmenty zbroi, hełm albo tarczę, a także kolczugę lub topór.

Na zakończenie uczniowie wzięli udział w mini konkursie wiedzy o Wikingach, w którym najlepsi zostali nagrodzeni magicznymi kamieniami runicznymi.

Objaśnienie prostokątne: Hej, gagatku!!! Coś przeskrobał…?
Objaśnienie prostokątne: Ja…? Gagatek?! Hola, hola!
Objaśnienie prostokątne: Oto dzielni Wikingowie!
Objaśnienie w chmurce: Ciekawe, czy wszyscy przeżyjemy tę próbę?
Objaśnienie w chmurce: Jak dorosnę zostanę… Wikingiem!!! 
Objaśnienie w chmurce: Niezły byłby ze mnie Wiking!
Objaśnienie prostokątne: O, piękna pani...
Objaśnienie prostokątne: Zostanę żną Wikinga?
Objaśnienie prostokątne: Wygrałem!
Objaśnienie w chmurce: Ciekawe, czy dadzą powalczyć?
Objaśnienie w chmurce: Jacie! mam kamień runiczny...

Ciężkie jest

życie jeńców...

Objaśnienie prostokątne: I jak, chłopie?
Objaśnienie prostokątne: Świetnie, świetnie, mój kolego.
Objaśnienie w chmurce: Jacie! Zostałam dziewczyną Wikinga...

Byliśmy świadkami historii, która wprost działa się na naszych oczach!  24 X 2017 r. do naszej szkoły wpadli znienacka… dzicy WIKINGOWIE! Na szczęście było ich… aż dwóch (że też się jeszcze uchowali w dzisiejszej cyfrowej rzeczywistości;). Ale i tak napędzili niektórym niemało strachu. Najważniejsze jednak, iż obyło się bez ofiar; nie wzięto też jeńców…

W każdym razie było to niesamowite przeżycie! Tego nie da się opowiedzieć, to trzeba przeżyć albo... przynajmniej zobaczyć.

KONTAKT

Objaśnienie w chmurce: Ciekawe, czy na moim podwórku też są takie meteoryty?

SZKOŁA PODSTAWOWA W ŁAPSZANCE