SZKOŁA PODSTAWOWA W ŁAPSZANCE

GMINA

ŁAPSZE NIŻNE

GMINA

ŁAPSZE NIŻNE

GAZETKA

SZKOLNA

Szkoła Podstawowa w Łapszance Łapszanka 32

34-442 Łapsze Niżne

woj. małopolskie

 

tel.: 18 26 59 950

e-mail: lapszankasp@interia.pl

Jak odpowiednio zachować się w drodze do szkoły i w domu? Kiedy należy udzielić pierwszej pomocy? Jak bezpiecznie poruszać się w Internecie? Te i inne zagadnienia zostały sprawdzone w ramach Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa, który był zwieńczeniem zajęć prowadzonych w klasie I. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w programie Akademia bezpiecznego Puchatka od początku roku szkolnego. Pogłębili swoją wiedzę z zakresu pierwszej pomocy, numerów alarmowych, bezpiecznego zachowanie się w drodze do i ze szkoły, w internecie i w domu.

Po zakończeniu zajęć klasa otrzymała Certyfikat potwierdzający udział w akcji.

 

W roku szkolnym 2015/2016 klasa I wzięła udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym Akademia Bezpiecznego Puchatka. Wpisuje się on w szczytną inicjatywę poprawienia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów szkół podstawowych.

Wszystkie dzieci z zapałem zagniatały i wałkowały ciasto, jednak największą radość sprawiło im nadawanie ciastkom kształtów. Były między innymi serca, choinki, renifery. Potem ciasteczka zostały upieczone, a dookoła roznosił się aromatyczny zapach. Na końcu udekorowaliśmy ciasteczka czekoladą i zabraliśmy się do próbowania naszych wypieków. Och, smaczne były! Musieliśmy się pilnować, by nie zjeść ich wszystkich. Pamiętaliśmy przecież dla kogo ciastka zostały przygotowane. Kiedy więc zakończyliśmy degustację, zapakowaliśmy do pudełek ciasteczka dla rodziców.

Wspólne wypieki dostarczyły wielu niezapomnianych wrażeń, ale chyba największą radość sprawiło obdarowanie nimi najbliższych.

Wtorkowe przedpołudnie 19 grudnia 2017 r. przedszkolaki spędziły niezwykle pracowicie. Motywem przewodnim tego dnia było bowiem  pieczenie świątecznych ciasteczek dla rodziców.

Naszą przygodę zaczęliśmy od obejrzenia i wnikliwej obserwacji pracy cukiernika. Zaglądaliśmy we wszystkie zakamarki, by nic nie umknęło naszej uwadze. Mieliśmy też okazję zobaczyć magazyny, w których przechowywane są poszczególne składniki, potrzebne do wyrobu ciast, a następnie przeszliśmy do pomieszczenia, w którym tworzone są małe arcydzieła sztuki. Pracujące tam panie wykonywały swoją pracę z pasją i wielką starannością.

Dzień 25 października 2017 r. może nie należał do najpiękniejszych jesiennych dni, ale dla nas był zapewne najsłodszym dniem w całym roku szkolnym.  W tym dniu dzieci z oddziału przedszkolnego w Łapszance miały bowiem przyjemność gościć w Cukierni państwa Kiedziuchów w Łapszach Wyżnych. Wzięły tam udział w warsztatach pieczenia i dekorowania pierników.

Potem, kiedy już wszystko zobaczyliśmy, co było do zobaczenia, mogliśmy przejść do naszego zadania. Pani Magdalena, która oprowadzała nas po ciastkarni, przyniosła dla nas przygotowane dzień wcześniej ciasto piernikowe i rozpoczęliśmy naszą pracę. Wałkowaliśmy, wykrawaliśmy, układaliśmy na blaszki nasze pierniki, które później zostały oczywiście upieczone. Kiedy już wystygły, mogliśmy je udekorować produktami, które otrzymaliśmy, według własnego pomysłu. Słodkiej zabawie nie było końca - w ruch poszły różnokolorowe posypki w różnych kształtach i lukier. Wreszcie pięknie udekorowane pierniczki trafiały wprost do brzuszków małych cukierników.

W dowód uznania otrzymaliśmy od właścicieli Cukierni dyplomy. My zaś w zamian również odwdzięczyliśmy się dyplomem - podziękowaniem za słodkie przyjęcie i podzieleniem się z nami wiedzą na temat wypieku ciast i ciasteczek.

Co do tego, że dzień 25 października okazał się dniem wspaniałym, nikt z nas nie ma najmniejszych wątpliwości.

Puchatek

Na początku zajęć dzieci miały za zadanie opowiedzieć o swoich rodzicach, a przy tym m.in. opisać ich wygląd i wskazać, jaki zawód wykonują. Dzięki temu każda mama miała okazję posłuchać o tym, w jaki sposób jest postrzegana przez swoje dziecko. Po niezwykle interesujących wypowiedziach przedszkolaków nastąpił kolejny punkt tego dnia – a mianowicie zajęliśmy się własnoręcznym przygotowaniem ramek do rodzinnych zdjęć. Materiały zostały wcześniej przygotowane przez wychowawcę, więc szybko i chętnie zabraliśmy się do pracy. Naszemu gorliwie wykonywanemu zajęciu przypatrywała się pani Dyrektor, która nas gorąco dopingowała. Tymczasem wokół panował gwar i śmiech. Dzieci tłumaczyły bowiem rodzicom, jak powinny wyglądać ich ramki, ci zaś pracowali ściśle według ich wskazówek.

Efekty wspólnej pracy były zdumiewające! Rodzinne fotografie przedszkolaków prezentowały się fenomenalnie w wykonanych ręcznie ramach.

Dnia 20 października 2017 r. mieliśmy przyjemność gościć w przedszkolu rodziców naszych najmłodszych „Jeżyków”. Spotkanie to odbyło się pod hasłem Portrety rodzinne.

Celem nadrzędnym wspomnianego przedsięwzięcia jest kształcenie nawyków czytelniczych, a przez to - wzmacnianie więzi pomiędzy rodzicem i dzieckiem. Zatem raz w miesiącu zapraszamy do przedszkola rodzica, który czyta dzieciom wybrane przez siebie książeczki.

Pierwszą mamą, która nas odwiedziła, była mama Kubusia – przeczytała małym słuchaczom Magiczną lampę Aladyna, którą przedszkolaki wysłuchały z wielkim zainteresowaniem; przy okazji obejrzały kolorowe ilustracje. Pani Agata zadała im kilka pytań, by sprawdzić, czy maluszki coś zapamiętały. Okazało się, iż większość z nich znała prawidłowe odpowiedzi. A jeśli jakieś pytanie sprawiało im trudność, mogły liczyć na podpowiedzi ze strony mamy bądź pani wychowawczyni.

Wiek przedszkolny to czas, w którym powinniśmy rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci. Częste czytanie bajek wpływa na rozwój ich wyobraźni oraz aktywności intelektualnej. Dlatego w naszym przedszkolu rozpoczęliśmy akcję Mamo, tato, poczytaj mi bajeczkę.

Na koniec spotkania dzieci podziękowały pani Agacie, wręczając jej własnoręcznie wykonane serce z masy solnej.

Tymczasem kolejne spotkanie za miesiąc - a my już nie możemy się go doczekać.

Dnia 11 października 2017 r. gościliśmy w naszym przedszkolu regionalistkę, panią Danutę Milaniak. Opowiedziała ona dzieciom o tym, jak wyglądało życie na Spiszu w dawnych czasach, przybliżając jednocześnie historię ich rodzinnej wsi, Łapszanki.

Pani Danuta wyjaśniła przedszkolakom, skąd się wzięła nazwa Spisz. Wymieniła też miejscowości, jakie wchodzą w skład całego regionu, i pokazała ich położenie na mapie. Dzieci miały też okazję, by obejrzeć stroje regionalne, w które ubierali się tutejsi mieszkańcy. Odważniejsi mogli je nawet  przymierzyć i poczuć się, jak prawdziwi mali Spisocy. Przy tej okazji pani Danuta zaprezentowała również sposób wiązania chust przez kobiety. A potem przeczytała kilka opowiadań w gwarze. Za nią spróbowali swoich sił w czytaniu gwarą uczniowie klas I-III; okazało się, że nie jest to wcale łatwe zadanie.

W ramach podziękowania za mile i owocnie spędzony czas dzieci wręczyły swemu gościowi korale z masy solnej, które własnoręcznie wykonały.

KONTAKT

Na przełomie lutego i marca 2018 r. uczniowie klasy VI (z inicjatywy własnej oraz swojej wychowawczyni, p. Marty Byliny) czytali książeczki swoim najmłodszym koleżankom i kolegom, uczęszczającym do oddziału przedszkolnego. Szóstoklasiści zostali przez nich serdecznie przyjęci.

Podczas tych zaskakujących wizyt składanych przez starszych uczniów przedszkolaki przenosiły się w magiczny świat dziecięcej literatury. W skupieniu wysłuchiwały czytanych im tekstów literackich,  okraszonych scenkami dramowymi.

Kolorytu mini-przedstawieniom dodawały stroje uczniów, którzy chętnie wcielali się w role bohaterów prezentowanych historii. Każdorazowo, po zakończeniu czytania, ochotnicy z klasy VI przeprowadzali krótkie quizy wiedzy – zadawali maluszkom pytania związane z treścią wysłuchanych przez nich utworów literackich. I zawsze zaskoczenie było ogromne, bowiem przedszkolaki potrafiły odpowiedzieć na wszystkie pytania! 

Akcja czytania przedszkolakom ma na celu wprowadzenie dzieci w świat literatury, rozbudzanie zaciekawienia książką poprzez ciekawe zabawy literacko-teatralne, kształcenie nawyków czytelniczych oraz wspieranie czytania najmłodszym.

 

Aleksandra Krzysztofiak oraz Maria Cipta przeczytały i zainscenizowały opowieść pt. Mała Dżokejka, Krzysztof Gelata oraz Mariusz Sołtys – Misio i Plastuś, Anna Cipta i Emilia Janeczek - Cyferki.

Dnia 28 lutego 2018 r. maluszki z łapszańskiego oddziału przedszkolnego wraz z uczniami młodszych klas I-IV mieli okazję udać się do teatru Rabcio w Rabce-Zdroju. Pod opieką swych nauczycieli obejrzeli tam sztukę opartą na doskonale znanej wszystkim dzieciom baśni pt. Brzydkie kaczątko. Dzieciaki ochoczo wkroczyły na widownię, gdzie zajęły swoje miejsca i z niecierpliwością oczekiwały na rozpoczęcie przedstawienia.

Kiedy światła zgasły, na scenie pojawił się pierwszy prawdziwy (!) aktor. Przywitał wszystkich przybyłych do teatru widzów, po czym zaprosił na scenę jednego z naszych przedszkolaków. Chłopczyk, który nieśmiało wszedł na scenę, po chwili szczerze śmiał się z żartów aktora. I tak atmosfera pierwszego napięcia opadła… Wtem na scenę wkroczył pan, który wcielił się w rolę samego Hansa Chrystiana Andersena, w towarzystwie innych aktorów, by wreszcie zaprezentować historię brzydkiego Kaczątka.

Sceneria była bardzo ciekawa, zaś muzyka – lekko wpadająca w ucho – wprowadzała najmłodszych widzów w świat magii. Na scenie, prócz kukiełek, skupiała uwagę pewna postać, która pełniła funkcję obserwatora prezentowanych wydarzeń. Podobnie, jak tytułowe Kaczątko, chłopak też był wyśmiewany przez kolegów z powodu swojego wyróżniającego się wyglądu.

Spektakl, który mieliśmy okazję obejrzeć, był nie tylko oderwaniem się od szkolnej codzienności. Poza przesłaniem, które przekazywał w sposób jednoznaczny, rozbawiał i wzruszał naszych milusińskich.

Mając na uwadze wszystkie zalety i korzyści płynące z czytania dzieciom, nasi siódmoklasiści w miesiącu kwietniu zaprezentowali przedszkolakom ulubione bajki: „Trzy świnki”, „Śpiąca królewna” oraz „Smerfy”.  Przedszkolaki słuchały z dużym zainteresowaniem i reagowały żywiołowo, gdyż słuchanie bajek wzbudziło u nich dużo emocji.  Ich najstarsi koledzy przygotowali się bowiem nie tylko do samego czytania, lecz włożyli kostiumy, by odegrać mini-scenki dramatyczne.

Czytanie sprawiło wszystkim wiele radości. Mali odbiorcy byli zachwyceni. Miłe przyjęcie i uśmiech oraz zadowolenie dzieci było najlepszym podziękowaniem dla czytających.

Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest

jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia.